Pagina's

zaterdag 18 februari 2012

Ze zijn er weer!

Vanochtend een watervogeltelling gedaan van de Yerseke Moer.
Deze tellingen worden in de wintermaanden maandelijks uitgevoerd.
Erg leuk om deze telling te doen, doordat je maandelijks de hele Yerseke Moer nauwkeurig doorkijkt krijg je een goed beeld van de wisselingen die plaatsvinden gedurende het hele jaar.
Deze week stond in het teken van de terugkeer van soorten.
Ganzen, kievitten, smienten en andere eenden hadden allemaal de moer verlaten vanwege de vorst.
De smienten hebben grotendeels buitendijks gefourageerd, van de ganzen vermoed ik dat ze richting de grote open wateren zijn gegaan zoals de Biesbosch. 
De ganzen en smienten en andere eenden zijn weer terug, zelfs de sneeuwgans is gisteren alweer gemeld.
De kievitten en goudplevieren waren nog de grote afwezige.

De ganzen zijn weer terug! Hier twee landende brandganzen.

Deze Brandgans laat zichzelf van zijn mooiste kant zien. Op de achtergrond grazende smienten.

Met de terugkeer van de meeste soorten zijn de rovers ook weer terug. In totaal telde ik 9 buizerds, 4 torenvalken, een man bruine kiekendief en een slechtvalk. Op de foto twee buizerds, ja kijk maar goed!

Je ziet het niet zo vaak, maar ook steltlopers kunnen zwemmen. Hier een zwemmende tureluur.

Kers op de taart waren voor vanochtend deze twee mannetje nonnen. Wat een mooie beesten! Ik had ze al gezien bij de tellingen eerder op de ochtend, maar toen ik naar huis reed kreeg ik ze pas mooi op de foto.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten