Pagina's

maandag 27 februari 2012

Pim-pam-poentje, rode bosmier en een aquarel.

Afgelopen zaterdag ben ik samen met mijn vrouw en kind rond de middag naar het duingebied Oranjezon gereden. Daar hebben we heerlijk gewandeld, en ja dan gaat het fototoestel ook mee.
Het was leuk om te zien dat de insecten ook al actief waren.
Op een gegeven moment stond ik op het strand, tussen de drieteenstrandlopers, een schitterend zonnetje, en ik had mijn telelens niet bij. Grr... Maar ook zonder fototoestel was het genieten van deze bijzonder actieve strandlopertjes die rond me heen renden.

Het Zevenstippelig lieveheersbeestje. Een algemene verschijning. Hij staat als symbool tegen zinloos geweld.
Het lieveheersbeestje heeft vele namen. De oorspronkelijke Germaanse naam was Freyafugle (vogel van de godin Freya). Toen de Germanen werden gekerstend is het beestje lieveheersbeestje genoemd. De voor mij bekendste streeknaam is
pim-pam-poentje maar  in het Zeeuws wordt hij ook wel kok'aentje genoemd.

De zon had al aardig kracht en verwarmde de grond. De rode bosmieren heb ik op 3 verschillende plaatsen volop bezig gezien om hun nest op te bouwen. Of het hier om de kale of behaarde rode bosmier gaat durf ik niet te zeggen.

Net een aquarel, deze bomen gespiegeld in het water in duingebied Oranjezon.

Hebbes! Deze blauwe reiger was actief aan het vissen in één van de poelen in de Yerseke Moer op zaterdagmorgen.

1 opmerking:

  1. Hoi Izak,

    Zag dat je me aan het 'volgen' ben dus even een tegenbezoek gebracht. Leuke blogberichten!

    Aan het gebied Oranjezon heb ik mooie vakantieherinneringen; erg mooi daar, vooral langs het afwaterkanaaltje.

    Zal hier regelmatig eens komen kijken.

    Groeten,
    Robert

    BeantwoordenVerwijderen