Pagina's

maandag 12 maart 2012

Roodborsttapuit, kolgans en graspieper

Hé! Wat zien we daar!
Jawel een roodborsttapuit.
Via vogelaars had ik gehoord dat de roodborsttapuit al weer in de Yerseke Moer gezien was. Met deze informatie in mijn achterhoofd ben ik een rondje gaan doen door de Moer. 

En jawel na een poosje zoeken had ik ze gevonden. Een paartje roodborsttapuiten.

De roodborsttapuit speurt vanuit een hoger gelegen standpunt over de grond naar insecten. Zodra ze een insect zien, vliegen ze er op af en eten het insect op.

1,5 uur heb ik op de grond gelegen om de roodborsttapuiten te fotograferen. Vanaf deze plaats had ik ook een mooi zicht op grazende ganzen. Zo af en toe vloog er een groep op, om een stukje verder weer neer te strijken.
Hier zes kolganzen, de kolganzen zonder vlekken zijn jonge kolganzen.

In hetzelfde struikje waar de roodborsttapuit ging zitten kwamen tussendoor ook nog twee graspiepers een kijkje nemen.
De graspieper is in de Yerseke Moer een vrij algemene vogel. De graspieper heeft nog sterker dan de roodborsttapuit de neiging om op paaltjes en prikkeldraad te gaan zitten. Deze graspieper maakte uitzondering op de regel.




1 opmerking: